ניצבות בצילומים - עבודה ללא ניסיון

 

   עבודה ללא ניסיון

בכל פרסומת, סרט או תוכנית טלוויזיה ישנם אנשים שאינם שחקנים, ולמעשה אינם אומרים דבר, אלא משמשים כרקע להתרחשות. עבודה זו נקראת "ניצבות" והיא עבודה ללא ניסיון, כלומר לא נדרש שום ניסיון קודם בשום תחום כדי להתקבל אליה. בכדי להיות ניצב או ניצבת לא נידרש כישרון, ניסיון או יופי מצודד, אלא בעיקר רצון ונכונות לעבוד בעבודה זמנית וחוויתית ששכרה בצידה.


ניצב מקצועי
השחקנים, כוכבי הפרסומות והדוגמנים, מופיעים במרכז המסך, הם בלב ההתרחשות, והעלילה סובבת סביבם. ניצבים, מאידך, הם כמעט קישוט. נוכחותם נדרשת ומחויבת בכדי להעניק לצילום את האווירה הדרושה, והיא אינה מקרית כמובן, אלא מתוכננת ומתוזמנת, אך אין להם חלק פעיל בסיפור. עבודה כניצבים, כאמור, היא עבודה ללא ניסיון קודם, וחוסר הניסיון יכול אפילו להוות יתרון כפנים אנונימיות חלוטין שיכולות להיות "רקע" מושלם לצילום הנדרש.


דרושים ניצבים
כמעט בכל הפקה דרושים ניצבים: סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה, סרטי הדרכה שונים, קטלוגים, פרסומות, שילוט חוצות, סרטוני תדמית, ועוד. בישראל נערכים יותר צילומים ממה שנדמה, ובכולם, כמעט, דרושים ניצבים וניצבות מסוגים שונים – גברים, נשים, וילדים, מכל מוצא אתני ובכל גיל. לא מעט מהשחקנים המוכרים לכולנו היום התחילו את דרכם כניצבים, ופילסו את דרכם בהרבה עבודה קשה אל מרכז הפריים, כך שגם אם חלומכם הוא להיות שחקנים, מגישי תוכניות וכו', אל תזלזלו בתפקיד הניצבות שיכול להוות את הצעד הראשון לקריירה שתמיד רציתם.


לכל ניצב דרושה סוכנות
ניתן להתקבל לעבודה כניצבים גם באופן עצמאי, על ידי הגעה לאודישנים שמזמנת ההפקה, אך למיוצגים על ידי סוכנות מוכרת יש סיכויים טובים יותר להתקבל לעבודה. הסוכנות מתעדכנת מדי יום לגבי כל ההפקות השונות, יודעת על אודישנים רבים שאין דרך אחרת לדעת עליהם, ומזמנת את הניצבים לאודישנים בהתאם למידת התאמתם לדרישות ההפקה. ככל שהסוכנות ותיקה ומוכרת יותר בתחום, כך סיכוייכם להיות מוזמנים לאודישנים ולהתקבל לעבודה טובים יותר. סוכנות הליהוק TAKE2  היא הסוכנות הותיקה ביותר בארץ. הסוכנות עוסקת בייצוג ניצבים באופן המקצועי והאפקטיבי ביותר, ומגדילה את הסיכוי של אלה המעוניינים למצוא עבודה ללא ניסיון, כחוויה חד פעמית או הכנסה נוספת, כמו גם לאלה המחפשים לפתוח בקריירת משחק.

 

מציאת עבודה עם תואר ועם ניסיון רלוונטי לתחום העיסוק, קשה דיה, קל וחומר עבודה ללא ניסיון, עם תואר או בלעדיו. לעיתים קרובות, תידרשו למצוא פתרונות יצירתיים כדי לשלם את שכר הדירה, ואת התשלומים המצטברים באין עוצר בעדם. אין ספק כי מציאת עבודה ללא ניסיון יכולה להפיק מאדם את המיטב שבו, רק, שלצערנו, ה"מיטב" הזה, לא תמיד מאפשר לכם מחייה שוטפת ובטחון כלכלי. אחד מהפתרונות היצירתיים יותר, הוא הופעה כניצבים בסדרות טלוויזיה או סרטים ישראלים. אבל גם כאן, למרות אבק הכוכבים, לא כדאי להסתנוור, אלא לעשות זאת דרך סוכנות מקצועית כדוגמת טייק 2. אנחנו יודעים שקשה מאד לשמור על קו יציב ולא לשגות באשליות הנוגעות לעושר הממתין לכם אי-שם (למשל, בעסקי העגלות בארה"ב או במכירת מוצרי פירמידה), אבל, נסו בשלב מוקדם ככל אפשר להתוות לעצמכם קווים מנחים לחיפוש עבודה, ודבקו בהם.

 

עבודה ללא ניסיון - מי יכול להעסיק אתכם?

כמעט לכל אחד מאיתנו ישנם כישורים שיכולים להכניס לו כסף, גם אם אין לו ניסיון. הפיתוי שלא להמתין לעבודה כשכיר אלא להפוך לעצמאי יכול להיות גדול, אולם עליכם לקחת בחשבון, כי עד שתצליחו לבסס את עצמכם מבחינת תדמית, תצטרכו לחיות ממשהו. לכן, משרה שכירה כפקיד, מלצר או עוזר - ספר יכולה להתאים לכם, בזמן שאתם מתכננים את העצמאות התעסוקתית שלכם ובונים אותה.

 

מה יקרה אם לא אמצא עבודה?

עבודות רבות (חלק מהן הזכרנו למעלה) הן עבודה ללא ניסיון ואינן דורשות ידע מוקדם. בדרך כלל, השכר המשולם עליהן הוא בהתאם לדרישות. מצד שני, גם אנשים חסרי ניסיון, אבל בעלי אוריינטציה שיווקית שלא התגלתה, יכולים להתברג במוקדי המכירות של חברות גדולות (כמו סלקום, הוט, יס ודומות להן). במוקדים כאלה, שכר הבסיס נושק לשכר המינימום במשק, אבל את הכסף הגדול עושים שם בבונוסים על סגירת העסקאות. בדרך כלל, מקומות כאלה מהווים תחנת מעבר לאנשים רבים המחפשים את דרכם התעסוקתית, התחלופה שם גבוהה, ולרוב, תמיד ישנן משרות פנויות.